Utbildning

Efter min upptäckt av den argentinska tangon på Seinekajen i Paris sommaren 1995 sökte jag efter kurser i tango i Skåne. Vad jag hittade var en kurs via Folkuniversitetet i Lund. Det jag lärde mig där liknade inte det jag hade sett i Paris. Det var så kallad ”ballroom argentinsk tango” till tysk taktfast tangomusik. Den kände jag inte för, men fullföljde terminens kurs.

Tango salón, milonga och vals
Sommaren 1996 skulle jag återigen befinna mig i Paris på genomresa. Som förberedelse tog jag en privatlektion för Juan José Passo, Casa del tango, i Malmö, en lektion som varken han eller jag glömmer. I Paris hittade jag den engagerade tangoläraren Lia Nanni från Buenos Aires. Hon håller kurser vid ett kultur- och danscentrum på rue du Temple. Under många år deltog jag i hennes lektioner på olika nivåer i samband med besök i Paris. Hon använde alltid duktiga erfarna hjälpdansare, även på nybörjarkurserna, och det var alltid givande att delta i hennes lektioner.

I oktober 1996 deltog jag i en sexveckorskurs i Malmö för en svensk danspedagog, men det var inte den tango jag sökte. På en tangofest arrangerad av Föreningen Camarin i december 1996 kom jag i kontakt med Gloria Leyland som skulle starta nybörjarkuser i slutet av januari 1997. Här fann jag det jag sökte och jag deltog i Glorias kurser under några år. När hon flyttade från Sverige deltog jag i undervisning hos de olika lärare som då fanns i Skåne. Mina huvudlärare blev Daniel och Jessica Carlsson (avbildade till vänster) som jag gick hos under många år.

De första åren deltog jag flitigt i workshops som hölls av argentinska lärare på besök. Viktigast bland dessa var Rodolfo och Gloria Dinzel. Efterhand övergick jag till att ta privatlektioner för gästande lärare: Hector Falcon, Nancy & Damian, Claudio & Pilar, Victor & Marcela, Carlos Gavito & Maria Plazaola med flera.

Sommaren år 2000 reste jag för första gången till Buenos Aires. Min första privatlektion där tog jag för Alejandra Mantinan och Gustavo Rosso, efter tips av Lia Nanni i Paris, en lektion som gav mig mycket och som har fortsatt betyda mycket för mig. Under kommande besök i Buenos Aires fortsatte jag att ta privatlektioner för olika lärare, Eduardo Cappussi & Mariana Flores, Juan Carlos Copez & Joana Copez, Rodolfo Dinzel, Carlos & Maria Rivarola, Mimi Santapá, Gustavo Chidíchimo & Virginia Martorani, Hector Chidíchimo, Osvaldo & Coca, Armando Orzuza, Claudio Gonzales, Luis Grondona & Mirta Sol, Nicolas Ferreira, Ricardo Bellezo, alla viktiga för min fortsatta utveckling.

Vidare har jag tillbringat många timmar i Dinzel studio i Buenos Aires, där jag inte bara har fått en värdefull teknikträning, utan också utvecklat min dans på det psykologiska och känslomässiga planet.

Milonguero-stilen
Den stil som dansas på Milongorna i Buenos Aires centrum kallas i Europa för milonguerostilen, i Argentina ibland för tango apilado. Under åren 2000-2016 har jag tillbringat sammanlagt cirka 3 år i Buenos Aires och många timmar per dygn dansat denna dansstil på milongorna i staden. Under de första årens besök deltog jag ofta i lektioner på Susana Millers tangoskola på El Beso och periodvis har jag haft daglig intensivträning med erfaren milonguero. Som undervisningspartner till Ruben Terbalca från Buenos Aires har jag gett workshops i milonguero-stilen i Skåne och även gjort uppvisningar i denna stil tillsammans med honom.

Efterhand inriktade jag mig på att vidareutveckla ytterligare två speciella områden inom tangon under mina besök i Buenos Aires, canyengue och milonga con traspié.

Canyengue
Upptäckte canyengue på en workshop i Malmö för Rodolfo & Gloria Dinzel i slutet av 1990-talet och blev mycket förtjust i denna, den äldsta tangostilen. Den är inte elegant men rolig och sensuell. Har därefter arbetat mycket tillsammans med Luis Grondona och Mirta Sol i Buenos Aires med canyenguestilen och har även utbildat mig i att föra. När Marta (Luis Grondonas ex-partner) & Manolo besökte Köpenhamn i maj 2005 deltog jag i deras workshops i canyengue och har senare deltagit i deras lektioner i Buenos Aires.

Jag har arrangerat och gett workshops samt gjort uppvisningar i canyengue tillsammans med bland andra Rubén Terbalca från Buenos Aires.

Milonga con traspié
Ett annat område som jag har arbetat mycket med under mina besök i Buenos Aires är milonga con traspié, en typ av milonga med dubbelt tempo i vissa steg. Har tagit privatlektioner för Hector Chidíchimo, Gustavo Chidíchimo & Virginia Martorani, Nicolas Ferreira och Ricardo Bellezo men också deltagit i praktikor speciellt inriktade på milonga con traspié arrangerade av milongueron Pedro Sanchez. Till Pedros praktikor kom erfarna milongueros med olika milonga con traspié-stilar, vilket gav nyttig träning.

Varje besök i Buenos Aires innebär vidareutveckling och ny kunskap inom tangons olika områden, såväl teoretiskt som praktiskt. Har tillbringat cirka två månader varje år i staden.